Udzielanie pozwoleń – zintegrowanych
Wniosek powinien zawierać:
- oznaczenie prowadzącego instalację, jego adres zamieszkania lub siedziby;
- adres zakładu, na którego terenie prowadzona jest eksploatacja instalacji,
- informacje o tytule prawnym do instalacji,
- informacje o rodzaju instalacji, stosowanych urządzeniach i technologiach oraz charakterystykę techniczną źródeł powstawania i miejsc emisji,
- ocenę stanu technicznego instalacji,
- informację o rodzaju prowadzonej działalności,
- opis zakładanych wariantów funkcjonowania instalacji,
- blokowy (ogólny) schemat technologiczny wraz z bilansem masowym i rodzajami wykorzystywanych materiałów, surowców i paliw, istotnych z punktu widzenia wymagań ochrony środowiska,
- informację o energii wykorzystywanej lub wytwarzanej przez instalację
- wielkość i źródła powstawania albo miejsca emisji – aktualnych i proponowanych – w trakcie normalnej eksploatacji instalacji oraz w warunkach odbiegających od normalnych, w szczególności takich jak: rozruch i wyłączenia,
- informacje o planowanych okresach funkcjonowania instalacji w warunkach odbiegających od normalnych,
- informację o istniejącym lub przewidywanym oddziaływaniu emisji na środowisko,
- wynik pomiarów wielkości emisji z istniejącej instalacji, jeżeli przeprowadzenie pomiarów było wymagane,
- zmiany wielkości emisji, jeżeli nastąpiły po wydaniu ostatniego pozwolenia dla instalacji
- proponowane działania, w tym wyszczególnienie środków technicznych mających na celu zapobieganie lub ograniczanie emisji, a jeżeli działania mają być realizowane w okresie, na który ma być wydane pozwolenie – również proponowany termin zakończenia tych działań;
- proponowane procedury monitorowania procesów technologicznych istotnych z punktu widzenia wymagań ochrony środowiska, w szczególności pomiaru lub ewidencjonowania wielkości emisji;
- deklarowany termin i sposób zakończenia eksploatacji instalacji lub jej oznaczonej części, niestwarzający zagrożenia dla środowiska, jeżeli zakończenie eksploatacji jest przewidywane w okresie, na który ma być wydane pozwolenie;
- deklarowany termin oddania instalacji do eksploatacji;
- czas na jaki wydane ma być pozwolenie;
- informacje o:
a) oddziaływaniu emisji na środowisko jako całość,
b) istniejącym lub możliwym oddziaływaniu transgranicznym na środowisko,
c) prognozowanej wielkości emisji hałasu wyznaczonej przez poziomy hałasu powodowanego poza zakładem na terenach sąsiednich oraz o akustycznym oddziaływaniu zakładu na rodzaje terenów, o których mowa w art. 113 ust. 2 pkt 1, a także o rozkładzie czasu pracy źródeł hałasu dla doby, wraz z przewidywanymi wariantami,
d) prognozowanej ilości, stanie i składzie ścieków, o ile ścieki nie będą wprowadzane do wód lub do ziemi,
e) prognozowanej ilości wykorzystanej wody, o których mowa w art. 202 ust. 6,
f) proponowanych sposobach zapobiegania występowaniu i ograniczania skutków awarii, jeżeli nie dotyczy zakładów, o których mowa w art. 248 ust.1,
- uzasadnienie dla proponowanej wielkości emisji,
- opis wariantów środków zapobiegających powstawaniu zanieczyszczeń, o ile takie warianty istnieją,
- w przypadku, gdy eksploatacja instalacji obejmuje wykorzystywanie, produkcję lub uwalnianie substancji powodującej ryzyko oraz występuje możliwość zanieczyszczenia gleby, ziemi lub wód gruntowych na terenie zakładu:
· raport początkowy o stanie zanieczyszczenia gleby, ziemi, wód gruntowych tymi substancjami, zwany dalej „raportem początkowym”
· opis stosowanych sposobów zapobiegania emisjom do gleby, ziemi i wód gruntowych,
· propozycje dotyczące sposobu prowadzenia systematycznej oceny ryzyka zanieczyszczenia gleby, ziemi lub wód gruntowych substancjami powodującymi ryzyko, które mogą znajdować się na terenie zakładu, w związku z eksploatacją instalacji albo sposobu i częstotliwości wykonywania badań zanieczyszczenia gleby i ziemi substancjami oraz pomiarów zawartości tych substancji w wodach gruntowych w tym pobieranie próbek
- wyszczególnienie rodzajów odpadów przewidzianych do wytwarzania, z uwzględnieniem ich podstawowego składu chemicznego i właściwości.
- określenie ilości odpadów poszczególnych rodzajów przewidzianych do wytwarzania w ciągu roku,
- wskazanie sposobów zapobiegania powstawaniu odpadów lub ograniczenia ilości odpadów i ich negatywnego oddziaływania na środowisko,
- szczegółowy opis sposobów gospodarowania odpadami, z uwzględnieniem zbierania, transportu, odzysku i unieszkodliwiania odpadów,
- wskazanie miejsca i sposobu magazynowania odpadów,
- wniosek przekłada się w dwu egzemplarzach,
Do wniosku dołącza się:
- dokument potwierdzający, że wnioskodawca jest uprawniony do występowania w obrocie prawnym, jeżeli prowadzący instalację nie jest osoba fizyczną
- streszczenie wniosku sporządzone w języku niespecjalistycznym
- dowód uiszczenia opłaty rejestracyjnej
- zapis wniosku w postaci elektronicznej na informatycznych nośnikach danych
- kopię programu zapobiegania awariom lub kopię raportu o bezpieczeństwie, jeżeli były wymagane
Wniosek składa się w dwóch egzemplarzach oraz w wersji elektronicznej na informatycznych nośnikach danych.
Sekretariat Starostwa Powiatowego w Ełku 19-300 Ełk, ul. Piłsudskiego 4, parter, pokój 127, www.powiat.elk.pl, Tel. (87) 621 83 00, e-mail: powiat@powiat.elk.pl, Fax. (87) 621 83 39
Sekretariat udziela ogólnej informacji, a po skontaktowaniu się z właściwym pracownikiem kieruje do niego interesanta.
Sprawę załatwia i udziela szczegółowych wyjaśnień Wydział Rolnictwa i Ochrony Środowiska pokój nr 375 (II piętro), Tel. (87) 615 65 53, e – mail: monika.jankowska@powiat.elk.pl
Wymagane opłaty:
a) od pozwoleń wydawanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą z zastrzeżeniem ppkt b) – 2 011 zł
b) od pozwoleń wydawanych w związku z działalnością gospodarczą prowadzoną przez podmioty prowadzące działalność wytwórczą w rolnictwie, mikroprzedsiębiorców oraz małych i średnich przedsiębiorców – 506 zł
Opłatę wnosi się z chwilą złożenia wniosku o wydanie pozwolenia. Zgodnie z treścią części III pkt 40 załącznika do ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1546 z późn. zm.)
Opłaty należy wnosić w kasie Starostwa Powiatowego w Ełku lub na konto Urzędu Miasta w Ełku Bank PKO BP S.A. Odział w Ełku nr 74 1020 4724 0000 3702 0051 2699.
Kasa Starostwa Powiatowego w Ełku, ul. Piłsudskiego 4, I piętro, pok. nr 258, czynna od poniedziałku do piątku w godzinach 7:45 do 15:00. Kasa prowadzi wpłaty z tytułu opłaty skarbowej oraz przyjmuje wpłaty gotówkowe. Kasa nie pobiera żadnych prowizji.
Termin załatwienia sprawy określa art. 209 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (tekst jednolity: Dz. U. z 2020 r. poz. 1219 z późn. zm.) - jeżeli pozwolenie ma objąć instalację po raz pierwszy lub ma objąć instalację po istotnej zmianie, wydanie pozwolenia powinno nastąpić w ciągu 6 miesięcy od dnia złożenie wniosku; przepis art. 35 § 5 Kodeksu postępowania administracyjnego stosuje się odpowiednio.
Sposób załatwienia sprawy
Rozstrzygnięcie sprawy następuje w drodze wydania pozwolenia zintegrowanego przesłanego do wnioskodawcy listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Możliwy jest, także odbiór osobisty lub przez ustanowionego pełnomocnika w terminie uzgodnionym z pracownikiem odpowiedzialnym za załatwienie sprawy
Art. 181 ust. 1 pkt. 1, art. 184, art. 188, art. 201, art. 208 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo Ochrony Środowiska (tekst jednolity Dz. U. z 2020 r. poz. 1219).
Od decyzji służy stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie za pośrednictwem Starosty Ełckiego w terminie 14 dni od daty doręczenia.
Warunkiem rozpatrzenia wniosku o wydanie pozwolenia zintegrowanego jest wniesienie opłaty rejestracyjnej na wyodrębniony rachunek bankowy prowadzony przez ministra właściwego do spraw środowiska.